This article is, for the time being, only available in Spanish: La represión del deseo en el cine cubano: los antihéroes sexuales de Memorias del subdesarrollo, Cecilia y Fresa y Chocolate
NOTAS
NOVEMBER 2017
Middlebury Institute of International Studies
Abstract
This article explores the “playboy” as a sexual antihero in three of the most representative films of Cuban cinema, Memorias del subdesarrollo (1968), Cecilia (1981), and Fresa y Chocolate (1994). The visual censorship of these antiheroes reflects the moral architecture of a political system that, at least during the 1960s, tried to “dictate” the intimate life of its citizens. Through a detailed analysis of the three films, it seeks to demonstrate that this repression of desire transcends the condemnation of a visual patriarchy, joining Hollywood cinema in the sanction of sexual appetite. The repressions of film protagonists Sergio, Leonardo and Diego represent a conservative and bourgeois morality, despite some legitimate intentions such as the irony over the male desire of the camera or the integration of the homosexuality in revolutionary Cuba.
Keywords: Cuban cinema | sexuality | cinema and ideology
This article is, for the time being, only available in Spanish: La represión del deseo en el cine cubano: los antihéroes sexuales de Memorias del subdesarrollo, Cecilia y Fresa y Chocolate
NOTAS
Volumen 7 | Nº 3
Ética & Cine es una Revista Académica Cuatrimestral, editada de manera conjunta por:
Programa de Estudios Psicoanalíticos. Ética, Discurso y Subjetividad. CIECS (CONICET y UNC) y Cátedra de Psicoanálisis. Facultad de Psicología. Universidad Nacional de Córdoba.
Departamento de Ética, Política y Tecnología, Instituto de Investigaciones y Cátedra de Ética y Derechos Humanos, Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires.
Con la colaboración del Centro de Ética Médica (CME), de la Facultad de Medicina, Universidad de Oslo, Noruega.