This article is, for the time being, only available in French: Une mise en crise de la politique, de l’éthique et de l’esthétique and Spanish: Poner en crisis a la política, la ética y la estética
NOTAS
MARCH 2020
Université Paris 7
Abstract
This work psychoanalytically analyzes Pasolini’s posthumous film, inspired by the novel The 120 Days of Sodom, by the Marquis de Sade. The plot presents the increscendo of violence, which the Italian filmmaker sets in a completely different framework from the original. It is the end of the Second World War in Italy, during the Salo Republic, created by Mussolini in northern Italy between September 1943 and April 1945. From this scenario, the category of the unrepresentable Real is approached as Nazi death camps metaphor.
Keywords: Politics | Ethics | Aesthetics
This article is, for the time being, only available in French: Une mise en crise de la politique, de l’éthique et de l’esthétique and Spanish: Poner en crisis a la política, la ética y la estética
NOTAS
Volumen 10 | Nº 1
Ethics, Aesthetics, and Politics
Ética & Cine es una Revista Académica Cuatrimestral, editada de manera conjunta por:
Programa de Estudios Psicoanalíticos. Ética, Discurso y Subjetividad. CIECS (CONICET y UNC) y Cátedra de Psicoanálisis. Facultad de Psicología. Universidad Nacional de Córdoba.
Departamento de Ética, Política y Tecnología, Instituto de Investigaciones y Cátedra de Ética y Derechos Humanos, Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires.
Con la colaboración del Centro de Ética Médica (CME), de la Facultad de Medicina, Universidad de Oslo, Noruega.