This article is, for the time being, only available in Spanish: Freud y la “intuición cinematográfica”: psicoanálisis, cine y epistemología
NOTAS
Université de Lausanne, Suiza
mireille.berton@unil.chAbstract
On the basis of a brief historiographic analysis, this article examines the network of relations between psychoanalysis and cinema by using a new method of inquiry that crosses these “twin” spheres from an epistemological perspective. The approach consists of questioning the way in which psychoanalytic theory is put into play in response to the cinematographic apparatus. This means examining the syntagm “psychoanalysis and cinema” on the larger field of the study of the episteme in which it is inscribed: an episteme which implicitly makes cinema function within the psychoanalytic field just as it liberates it from its “auxiliary” status.
Keywords: psychoanalysis | cinema
This article is, for the time being, only available in Spanish: Freud y la “intuición cinematográfica”: psicoanálisis, cine y epistemología
NOTAS
Volumen 14 | Nº 2
JULY 2024
July 2024 - Octuber 2024
Ética & Cine es una Revista Académica Cuatrimestral, editada de manera conjunta por:
Programa de Estudios Psicoanalíticos. Ética, Discurso y Subjetividad. CIECS (CONICET y UNC) y Cátedra de Psicoanálisis. Facultad de Psicología. Universidad Nacional de Córdoba.
Departamento de Ética, Política y Tecnología, Instituto de Investigaciones y Cátedra de Ética y Derechos Humanos, Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires.
Con la colaboración del Centro de Ética Médica (CME), de la Facultad de Medicina, Universidad de Oslo, Noruega.