This article is, for the time being, only available in Spanish: La heroicidad como arena de lucha del género. El caso de la serie Robin Hood
NOTAS
Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Centro de Investigaciones “María Saleme de Burnichon”.
cecilialuque@gmail.comAbstract
In the first decade of the 21st century, diverse socio-cultural sectors, with different and even antagonistic agendas, dispute the right to fix the meanings of femininity and masculinity. Such a dispute is refracted in the television series Robin Hood (BBC, 2006-2009), whose figurations of heroicity function as an arena of gender dispute: the arena is the process of subjectivation, and the dispute, the right to normativize the ways of becoming a "man" or a "woman". The struggle was concentrated around two contentious nodes – the depatriarchalization of masculinity and feminine empowerment– and developed over three seasons, to finally settle on options that annul the lines of flight from the heteropatriarchal system that were initially opened.
Keywords: Heroicity | Figurations | Gender Technologies | Heteropatriarchy
This article is, for the time being, only available in Spanish: La heroicidad como arena de lucha del género. El caso de la serie Robin Hood
NOTAS
Volumen 14 | Nº 2
JULY 2024
July 2024 - Octuber 2024
Ética & Cine es una Revista Académica Cuatrimestral, editada de manera conjunta por:
Programa de Estudios Psicoanalíticos. Ética, Discurso y Subjetividad. CIECS (CONICET y UNC) y Cátedra de Psicoanálisis. Facultad de Psicología. Universidad Nacional de Córdoba.
Departamento de Ética, Política y Tecnología, Instituto de Investigaciones y Cátedra de Ética y Derechos Humanos, Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires.
Con la colaboración del Centro de Ética Médica (CME), de la Facultad de Medicina, Universidad de Oslo, Noruega.